2009. június 14., vasárnap

Angyalok és démonok - film

Elöljáróban le kell szögeznem, hogy ez egy jó film. Izgalmas, fordulatos annak ellenére, hogy akadnak benne hibák és fehér foltok. Mindez persze csak akkor igaz, ha az ember nem olvasta a könyvet, mert ha igen, akkor bizony a megtekintése után igencsak magába keríti az az érzés, hogy meglátogasson bizonyos hollywood-i filmkészítőket és rajtuk teszteljen néhány igen csúnya fogást amit a filmben láthattunk. Spoileresen majd csak a tovább után tárgyalom ki a filmet, de előtte szeretnék egy kisebb összegzést adni róla.

Angyalok és démonok

Szóval az Angyalok és démonok könyvfeldolgozásként pocsék, igencsak keveset vett át a könyv hangulatából, karaktereiből és úgy összeségében az egészből. Csak bizonyos sarokkövek maradtak meg Dan Brown könyvéből, de ahhoz épp elég, hogy azok által keletkezzen egy-két hiba és kissé értelmetlennek tűnő dolog. Ha a könyvet kivonjuk a képből, akkor már más a helyzet. A hibák nem tűnnek el persze, de a film megvalósítása egész szépen elfedi azokat. A látványvilág gyönyörű és már ez is elég lenne ahhoz, hogy az ember végignézze azt a két órát, de emellett a színészi alakítások is elég meggyőzőek ahhoz, hogy szimpatizálni lehessen az összes pozitív karakterrel. Tom Hanks az most is Tom Hanks, még akkor is, ha Robert Langdon eljátszása nem lehetett olyan nehéz, mint mondjuk Forrest Gump-é. Ewan McGregor szintén jó alakítást nyújt, bár tőle én továbbra sem vagyok elájulva. Az ő karaktere izgalmasabb, mint Hanks-é és tudom, hogy sokan ajnározzák, hogy micsoda teljesítményt nyújtott itt, de én nem osztom ezt a véleményt. Tudom, hogy a könyvadaptáció során sok minden elveszhet, de az az igazság, hogy a camerlengo karaktere SOKKAL erősebb volt a könyvben, mint a filmben, így én őt a jó alakítása ellenére is inkább a film negatívumai közé tenném. A női főszereplő Ayalet Zurer szintén jól játsza a szerepét, bár elég kevés teret kapott. Az ő kiválasztása azért is érdekes, mert a karaktere szinte ordított Monica Bellucci-ért, de ennek ellenére is képes volt felnőni a feladathoz és feledtetni ezt az érzést. Stellan Skarsgard a film negyedik főszereplője és talán ő nyújtja a legnagyobb alakítást. Kellőképp antipatikus tud maradni végig ahhoz, hogy az ember pozitív és negatív alaknak is el tudja képzelni, márpedig az ő fő feladata ebben a filmben az.

Ez nem egy akciómozi, ha valaki arra számítana. Nem. Ez sokkal inkább egy kalandfilm, mint mondjuk a Nemzet aranya, csak sokkal komolyabb kiadásban. Itt nincs poénkodás, csak dráma van. Abból viszont rendesen. Érdemes izgulni minden karakterért, mert bizony a 24 stílusában mindenki gyanús és mindenki életveszélyben van egyszerre. A 24-es hasonlat egyébként a realtime szerűség miatt is megállja a helyét, hisz a film két órájából másfél egy négyórás időszakot ölel fel, tehát ha nem is robban bomba minden percben és nem is lőnek annyit, mint egy átlag Alias első húsz percében, a tempó mégis kellően feszes tud maradni. A filmvégi csavar így is képes kellő meglepetést okozni, tehát minden egyben van egy jó kis szombat esti mozizáshoz. Azt nem mondom, hogy maradandó élmény, de egy egyszeri szórakozásra tökéletes.

Na akkor ennyit a könyvvel való összehasonlítgatás nélkül, a tovább után SPOILERESEN kivesézem az ordas nagy változásokat.Kezdem akkor a legnyilvánvalóbbakkal. A camerlengo nevét megváltoztatták, ez az egyik legérthetetlenebb és legfölöslgesebb változás. A CERN igazgatót úgy ahogy van kihagyták a sztoriból, ahogy a CERN teljes személyzetét. Engem ez is nagyon zavar, de a forgatókönyv írók olyan szinten átalakították a történet szerkezetét, hogy nem is kellenek ők már ide. Olivetti-t a vatikáni őrség parancsnokát visszaminősítették egyszerű nyomozóvá, helyette Richter-t léptették elő vezetőnek, aki ezáltal egyszerre tudta betölteni a CERN igazgató és a saját szerepét is. Itt kezdenek egyébként lyukak keletkezni a sztoriban. Nem tudjuk meg például, hogy Vittoria hogy a rákba került a Vatikánba, hisz egyszer csak ott van Langdon mellett. Hogy ki vette észre a tartályt, hogy értesítették a CERN-t erről, arról egy büdös szó sem esik. (Amúgy arra sem emlékszem, hogy a tartályon lett volna CERN logó, ezután már az is kérdéses, hogy egyáltalán honnan tudták, hogy őket kell hívni. Persze lehet, hogy erre rosszul emlékszem) Az is hatalmas hiba volt, hogy Vittoria személyes indíttatását elvették, így az ő karakterének egyik mozgatórugója teljesen megszűnt. Ráadásul azzal, hogy ennyire egyszerre tudjuk meg a bíborosok elrablását, a Vatikánban lévő antianyagot azzal elveszik a könyvben felépített feszültséget. Eltűnt az antianyag, hogyan, hisz csak ketten tudtak a létezéséről? Hova lett? Mi az a hely, ahol feltűnt? Mikor Langdon és Vittoria megérkeznek, mi az a sürgés-forgás a központban, ha nem a tartály keresése? Ezeknek a kivétele szerintem sokat elvett a könyv éléből. Langdon és Vittoria kapcsolata is elég érdekes, hisz nulla ismerettség után a doktornő úgy követi a profot, mint a kiskutya. Gyakorlatilag nincs megindokolva, hogy miért, egyszerűen csak úgy van. Ha ez még nem lenne elég, a tartállyal kapcsolatban is behoztak egy teljesen fölösleges húzást, az elemek kicserélhetőségét. A könyvben plusz feszültséget hozott, hogy ha egy órán belül vannak, már nincs idő visszavinni a tartályt a CERN-be, mindenképp felrobban, magával rántva így az egész Vatikánt. Itt az embernek oka sem volt izgulni, hisz Vittoria megmondta, pikk-pakk kicseréli az elemet (amit mondjuk nem tudom miért készítettek volna olyanra, hisz nem hosszú szállításra, hanem csak a laboron beüli mozgatásra készítették... sokkal logikusabb volt, hogy csak a CERN-ben lehet feltölteni)

Már említettem, hogy a camerlengo karakterén sokat gyengítettek és ezzel a film kiszámíthatóságából rendesen el is tudtak venni. A gond csak az, hogy ezzel az értelméből is elvettek. A könyvben egy erős camerlengo-t láttunk, aki mer meglepő döntéseket hozni (TV kamera behurcolása a konklávéba, üzenet a világnak, a Vatikán kiüríttetése, stb...) itt folyton csak azt kérdezgette, hogy mi legyen. "Nem kéne elhalasztani a konklávét? Nem! Ja jó, akkor nem." Egyszerűen nem volt elég erős ember. Oké a Vatikán kiürítését itt is elrendelte, de azon kívül semmi. A könyvben ugye "látomása" volt, ami megmutatta neki, hogy hol van a bomba. Mindezt mikor már esély sem volt a leállítására. Megszerezte, megmentette a teljes Vatikánt, majd hiába robbant fel a helikopter, ő csodával határos módon egyszer csak ott állt a domb tetején, és senki nem tudta hogyan került oda. (Persze mi olvasók tudtunk az ejtőernyőről, de a Szent Péter tér népe számára ez csodának tűnt) Ilyen körülmények között nem is meglepő, hogy ösztönösen megválasztották pápának a bíborosok. De itt? Oké, megmentette a Vatikánt, de abszolút világi módszerekkel. Még az ejtőrenyőjét is látták, mikor zuhant lefelé. Nagy dolognak nagy dolog, de annyira rendkívülit nem tett, hogy a kritériumoknak való ilyen szintű nem megfelelőség mellett megválasszák miatta pápának. Ez 100%-osan világi hőstett volt. Elrebegnének neki egy hálát azt annyi. Jack Bauer-t sem választották meg az USA elnökének, holott ő több atombombától, meg vírustól megmentette már az országot... A végén a camerlengo indítékai sem kerülnek napvilágra, hisz a végső nagy beszédét úgy ahogy van kihagyták a filmből. Persze ezzel kimaradt az a klisé is, hogy a pápa volt az ő apja, de azt másképp is ki lehetett volna hagyni.

És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy mi vonzotta az embereket a Szent Péter térre. A könyvben a camerlengo szívhez szóló beszéde, amit az egész világ hall. A beszéd ami szintén nagy bátorságról tesz tanubizonyságot. Itt a tömegnek semmi oka nincs odamenni, ők csak a bombáról tudnak.

Az sem világos, hogy Langdon mi a rossebbért fog gyanút. Semmi oka gyanakodni a camerlengo-ra (ja igen, ha valaki Richter mellett biztosan tudta, hogy a pápai iroda be van kamerázva az pont a camerlengo, erre ott akarja megbélyegezni magát?) Oké Richter odaadta neki azt a kulcsot, de minden magyarázat nélkül. A könyvben sokkal ésszerűbben van megvalósítva a CERN igazgató székéből kivett kamerával. Ez így nagyon erőltetett.

Ha már Langdon. Mikor beszorulnak a hadnaggyal az irattárba, először jut eszükbe könyveskocsival, meg a felbecsülhetetlen értékű könyvekkel megrakott polccal betörni az ablakot, mint a hadnagynál lévő pisztollyal! A könyvben Langdon egyedül volt, fegyver nélkül, úgy kissé logikusabb, nem?

Az a nagy baj, hogy a hangsúlyokat teljesen eltolták a könyvhöz képest. A három legfőbb karaktert leszámítva az ÖSSZES karakter jellemvonásaiba durván belenyúltak és ez nem tett jót a filmnek. A bérgyilkosból is egy hideg profit csináltak a szadista gyilkológép helyett, Olivetti-ből egy bólogatójánost aki kérdezés nélkül követi Langdon szavait. Richter ugyan maradt olyan amilyen volt, az ő esetében az a durva, hogy összegyúrták vele Olivetti egy részét (Olivetti-nek kábé csak a harmadik templomban történő halált hagyták meg), meg a CERN igazgatót.

Én elfogadom, hogy nem lehet szó szerint átültetni egy könyvet filmbe, csakhogy Dan Brown az Angyalok és démonokkal forgatókönyvet írt. Szinte hozzá sem kellett volna nyúlni, csak kivágni a magyarázós részeket és kicsit átalakítani, hogy beleférjen az időbe. KICSIT, nem ennyire mint itt. Tényleg nem akarok minden apró részletbe belekötni, de nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez a film csak nyomaiban emlékeztet a könyvre amiből írták. Nem is lenne még ez sem feltétlenül nagy baj, csakhogy az átalakításokkal durván megtörték a könyv koherenciáját és akkora lyukakat raktak bele, mint a ház. Ilyet nem lenne szabad.

Ha van egy pozitívuma a könyvnek a filmmel szemben, az az, hogy valóban kiszámíthatatlanná tették, az (ál)Illuminátus vezető kilétét. Szerintem az aki nem olvasta a könyvet, a videó megtekintéséig nem gyanakszik a camerlengo-ra. De mint már említettem, ez csak a következetlenségek sorát gyarapítja a filmben, tehát ez sem tekintheő akkora pozitívumnak. Legalábbis a könyvvel szemben nem. Ott előre lehetett látni, hogy ő lesz, de fel is volt rá építve, hogy legyen annak értelme.

Ha önálló filmként értékelném, azt mondanám, hogy jó volt és élvezetes. Ha könyvfeldolgozásként, akkor viszont azt kell mondjam, hogy egy nagy rakás... ebből a könyvből sokkal többet ki lehetett volna hozni. A lehetőségek megvoltak hozzá, de Hollywood filmesei, jó szokás szerint megint elszarták.
Share/Bookmark

4 megjegyzés:

Spawn írta...

Szerintem azért változtattak meg annyi mindent, hogy elkerüljék azt a hibát, amit a "Da Vinci-kód"-nál elkövettek. Ott nagyon erőltették, hogy benne legyen az egész könyv a filmben, és így vontatottá vált az egész.
Szerintem jó film lett ez, pörgős, látványos. Persze a könyv nyilván jobb, de ez gyakorlatilag szinte minden könyv alapján készült filmre elmondható.

Giggsy írta...

Oké, hogy a Da Vinci kód féle hibát nem akarták elkerülni, de azért a ló túloldalára esni sem kellett volna. Az Angyalok és démonok lazán belefért volna egy filmbe, hisz kábé annyi minden történik benne, mint két közepesebb tempójú 24 részben. Csak Langdon elmélkedéseit kellett volna rövidebbre csapni, azt kész. De még nem is a változtatásokkal van bajom, hanem hogy azokkal néhol teljesen értelmetlenné tesznek olyasmit, ami a könyvben tökéletesen logikus volt. Most komolyan reálisnak kéne azt vennünk, hogy egy "egyszerű" hőstett miatt megválasztják a camerlengo-t pápának? És még akad benne ilyen szép számmal. Mondom, ha nem olvastam volna a könyvet nem zavarna annyira, de így a falra tudok mászni tőle.

kevice írta...

Én már nagyon régen olvastam a könyvet, szóval a változtatások annyira nem zavartak engem. Egy két dolog homályba is veszett, de ez így van rendjén.
Én a Twilightnál jártam úgy, hogy nem sokkal a film előtt olvastam a könyvet, és a kettőt összehasonlítottam, és ennek eredményeképpen megállapítottam, hogy a film nagyon nagyon rossz. Legalább is nekem. Bár sokan az egekbe emelték.
A New Moon-nál próbálom nem elkövetni ezt a hibát, mert akkor megintcsak élvezhetetlen lesz a film számomra.

Giggsy írta...

Tényleg nem rossz a film. Csak ha a könyvvel elkezdem összehasonlítgatni, akkor egyre jobban megy fel bennem a pumpa.
A látvány (meg azért az így is jól kidolgozott sztori) miatt mindenképp megéri megnézni. Csak nem a könyv elolvasása után, mert az TILOS :)

Megjegyzés küldése