2009. június 8., hétfő

A Forma 1 halála?

A Forma 1 kapcsán manapság mindenkinek csak a botrányok jutnak eszébe. Nem telik el nap, hogy a sorozat vezetői és a csapatok, valamint most már a versenyzők érdekképviseletének emberei ne üzennének egymásnak valami cifrát a sajtón keresztül. Ennek ellenére én most nem elsősorban ezzel szeretnék foglalkozni, hanem az idei változásokkal. Ugyanis így túl a VB egyharmadán, kezd nyilvánvalóvá válni, hogy az új szabályok sajnos tulajdonképp semmi lényegi javulást nem hoztak a versenyek színvonalát illetően, sőt még erőteljesen rontottak is rajtuk. Ha már elcsúfították az autókat, illett volna, hogy az valami pozitív hatást hozzon magával, de semmi ilyesmiről nincs szó. Igen, a VB elején volt néhány izgalmas és élvezetes futam, de aztán kiderült, hogy azok leginkább csak az esőnek voltak köszönhetőek (leszámítva Ausztráliát, amely anélkül is izgalmas volt, de azt inkább nevezném szabályt erősítő kivételnek). Azóta a versenyek szinte már az első perctől kezdve az unalomba fulladnak. Igen, tudom ebben nagy szerepe van a mindent nyerő Jenson Button-nak, de semmiképp sem varrnám csak az ő és csapata nyakába, hogy szinte már csak megszokásból nézem az F1-et. Az új szabályok ugyebár a több előzést és a csapatok közti távolság csökkenését hivatottak elérni, hát egyik sem jött be. Oké én tudom, hogy az itthoni kommentátorok mennyire örülnek az erőviszonyok felborulásának, de én nem tudok ennyire optimista lenni. Nem az a baj, hogy a régi nagyok képtelenek menni a Brawn GP-kkel, hanem az, hogy más sem. A tavalyi szezon végén úgy festett a helyzet, hogy idén VB esélyes lehet akár négy csapat is (McLaren, Ferrari, BMW, Renault) ehhez képest az új szabályoknak köszönhetően ezek a gárdák idén a béka segge alatt vannak, a helyükbe lépők pedig képtelenek izgalmassá tenni a futamokat. Nem az a baj, hogy a Honda utód Brawn futamokat nyer, hanem hogy ellenfél nélkül teszi. A Red Bull képtelen felnőni a feladathoz hiába van náluk a mezőny egyik legrutinosabb és az egyik legtehetségesebb pilótája is, az egyértelmű, hogy versenyen a Brawn és elsősorban Button ott eteti meg őket ahol csak akarja. A többiek pedig még viccnek is gyengék. És ez nem tesz jót a Forma 1-nek. Nem tesz jót, hogy négy olyan pilóta kergeti egymást a négy első helyen akiket eddig nem igazán láttunk még ott. Button jó, de akármennyire is ajnározzák Palikék azért látni kellene, hogy igazából idén még szinte nem is versenyzett. Az élen zavartalanul gyors tud lenni, de még egyszer nem kellett valakit keményen üldöznie és olyan helyzetbe sem került még, hogy valaki a nyakán liheg egy másodpercre végig az egész versenyen. Nem hibázik, mert igazából nem is kell határon autóznia. Példáloztak itt, hogy mennyivel megbizhatóbban vezet, mint Hamilton, de hát kérem, Hamilton tavaly óriási harcban volt a két Ferrarival! A határon kellett autóznia szinte az egész VB minden körét, hát még naná, hogy becsúsztak hibák. Idén is határon kellett autóznia ha pontot akart szerezni, úgy pedig könnyű hibákat elkövetni. Button "csak" autózgat az élen, nagyjából senkitől sem zavartatva. Futamonként van nagyjából 10-15 köre amikor odateszi magát, mert többre nincs is szükség. Barichello-nak már évek óta nem lenne az F1-ben a helye. Unalmasan versenyez, a rutinja ugyan még viszi előre de semmi több. A tegnapi versenyen is izzadt Kovalainen-nel folyamatosan, holott körönként két másodperccel tudott volna jobbat menni mint a finn. A McLaren KERS-e ide, vagy oda ez a tesze-toszaság nem méltó egy olyan versenyzőhöz, aki az idei világbajnok autóban versenyez. Mert hát bizony senkinek ne legyenek illúziói az idei VB már most eldőlt. A tavalyi jó néhány izgalmas futammal és parázs harcokkal megtűzdelt VB után idén alig túl az évad harmadán már minden eldőlt. Már csak olyasmi akadályozhatja meg a Button-Brawn párost mindkét cím megnyerésében, amit senki nem szeretne, hogy megtörténjen. Aki távolról veszélyes lehetne Button-ra, az Vettel és Webber, de habár az autójuk valószínűleg lesz még elég gyors idén a futamgyőzelemhez, a cím elérésére már reális esélyük nincs. Vettel amúgy nagyon gyors pilóta, de még nem elég felkészült a VB megnyerésére, Webber felkészült lenne, de ő meg nem elég gyors ahhoz, hogy verje Vettel-t. A többi csapat esetében célt ért a törekvés, hogy csökkentsék a köztük lévő űrt, hisz az erőviszonyok futamról-futamra változnak, de ezzel csak az a baj, hogy: a, az emberek a győzelemért és nem a pontszerző helyekért zajló csatákra kíváncsiak elsősorban; b, a pontszerző helyekért sincs igazi csata, mert bár igaz, hogy minden futamon más csapatnak van esélye megszorítani a Red Bull-okat (a Brawn-t igazából még egyszer sem volt senkinek sem) előzéseket nem igazán látunk, idén is vonatoznak az esetek nagy többségében, hogy aztán az eltérő boxtaktikával próbáljanak előnyre szert tenni; c, nem véletlenül ülnek a tavalyi top csapatok üléseiben azok akik (leszámítva Pique-t), kiérdemelték, hogy a legjobb autókban ülhessenek és a közönség rájuk kíváncsi. Az emberek nagyrészét teljességgel hidegen hagyja az évek óta mezőnybe szürkülő Button és Barichello akik az egyébként valóban rettenetesen gyenge Honda-ból sem hozták ki a maximumot annó. Hasonló a helyzet az egyébként kifejezetten karizmatikus Webber-rel is. Ő ugyan mindig képes volt az autó tudásán felül teljesíteni, de igazából mégsem képes érdekessé tenni a versenyeket. Egyedül a friss vér Vettel lóg ki az első négy közül a sorból, ő az aki megadhatja azt a savát borsát a VB-nek ami idén hiányzik. De mindez nagyon kevés, az emberek Raikkonen-Alonso-Hamilton-Massa-Kubica-Rosberg párharcokra kíváncsiak. Egy új belépő ebbe a körbe mindig érdekes és szükség is van rá, a baj csak az, hogy Button nem tekinthető annak, köszönhetően a sok éves lézengésnek amit a sorozatban művelt. Persze igaz, hogy nem a Brawn hibája, hogy ennyire a többiek fölé tudott nőni, de nagy kérdés, hogy ez akkor is megtörtént volna-e, ha nem következnek be ezek a szabályváltozások. Igen az első pár futam látszólag meghozta azokat az izgalmakat amik miatt azok bevezetésre kerültek, azonban mióta nem esett versenyen az eső, csak unalmas, semmitmondó körözgetés megy. Tavaly is voltak ilyenek, ahogy korábban minden évben, de a legalább nyomasztó Ferrari egyeduralom egy-két évét leszámítva a VB címért zajló harc nem volt ennyire egyoldalú. Tehát az úgynevezett nagy változásoknak mint kiderült semmi haszna. Az autók rondábbak lettek, előzés semmivel sincs több, a KERS bevezetése pedig csak hibaforrásként szolgál azon csapatoknál akik használják. Költségcsökkentésről beszélnek, erre bevezettetnek egy teljesen új, verseny körülmények között korábban soha nem használt rendszert, amelynek a biztonságos kifejlesztése rengeteg pénzt emészt fel, ráadásul a korábbi autóépítési normák teljes újragondolását teszi szükségessé.

Meglátjuk mit hoz még majd a nagy harc ami most az F1-ben dúl. Na nem a versenypályán, mert az a méla unalom, hanem az amit a tárgyalóteremben vívnak. A Max Mosley- Bernie Eclestone féle bagázs önhatalmúlag alakítgatja a szabályrendszert olyan módon, hogy sem a csapatoknak, sem a pilótának nem akar beleszólást engedni, de még a nézők véleményére sem kíváncsiak. Ez előbb vagy utóbb a sorozat szétszakadásához vezethet, ami valljuk be, talán nem is lenne olyan nagy baj. Hisz a csapatok és pilóták között megvan a konszenzus, a visszatartó erő épp maga a szövetség. Ha azt kivonnák a képből és indítanának egy új sorozatot, talán kevesebb kulisszák mögötti botránnyal és több pályán látható izgalommal gazdagodhatnánk.
Share/Bookmark

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése