2010. március 17., szerda

Formula 1 2010

Akkor hát itt van, elrajtolt (végre?) a 2010-es Forma 1-es szezon. Ez olyasmi aminek minden autó fanatikus számára jó hír kellene, hogy legyen. Végre újra felbőgnek azok a 2400 köbcentis süvöltő motorok és fantasztikus izgalmak közepette kergetik egymást az aszfalton... vagyis izé... körözgetnek hatvan kört zéró akciót produkálva. Az idei szezon sajnos ugyanott folytatódik, ahol a tavalyi abbamaradt. Oké persze vannak itt visszatérők és újoncok, régi és új bekerülő istállók, felforgatott szabályrendszer, kissé változott erőviszonyok, de attól még a lényeg maradt ugyanaz: a Forma 1 unalmas vasárnap déli ebédaláfestéssé silányult.

Schumacher visszatérése sokakat lázba hozott, de hogy miért azt felfogni nem tudom. Oké, ő a sportág legendája, minden idők egyik legjobbja, akinek eredményeit még megközelíteni sem tudta senki és valószínűleg ez így is marad, DE attól még nem szabad kifelejteni, hogy  elmúlt 41 éves, kihagyott három évet, és a jelenlegi autók gyakorlatilag minden porcikájukban különböznek attól, amikkel ő versenyzett. Ami engem illet, szerintem ha pariban tud lenni Nico Rossberg-gel, már elégedett lehet, VB címről nem is álmodhat. Gyakorlatilag ha más sportágak visszatérő legendáinak eredményeit nézzük, láthatjuk, hogy ők sem vitték sokra az újabb próbálkozásaikkor, egyedüli kivétel Michael Jordan és az ő első visszatérése, de az másfél év kihagyás után volt és 32, nem 41 évesen. Egyébként az ő második visszatérése már szintén igazolja a szabályt...

Ami az új istállókat illeti, egyelőre olyan mintha ott sem lennének, ahogy pl a Hispania Racing majdnem ott sem volt a nyitó nagydíjon, hisz olyan későn sikerült összeállniuk, hogy például egyetlen teszten sem tudtak részt venni. Ezek után persze még kevésbé érthető az FIA döntése, hogy a kész csapattal rendelkező Stefan GP-t miért nem engedték a USF1 helyett indulni. Szóval az új csapatokról szót ejteni sem érdemes, lassúak és fényévekre vannak attól, hogy akár csak a leggyengébb istállókat meg tudják közelíteni.

Az újonc pilótákra most nem térnék ki, egyetlen futam alapján róluk igazságtalan lenne képet alkotni, pláne, hogy többségüknek a csapata is újonc.

Vannak ugyebár új szabályok. Ezek közül egyértelműen kettő emelkedik ki: az új pontrendszer és a tankolás eltörlése. Egy jó és egy rossz változtatás. A jó: valóban kellett az új pontrendszer, így már nem engedheti meg magának egyetlen pilóta sem, hogy ellazsálja a futamot a második helyen, miközben azért jelentősen (szám szerint 7 ponttal) kevesebb jár, mint a győzelemárt. Ez idáig tiszta sor. Első látásra talán a tankolás eltörlése is jó ötletnek látszik, hisz ezzel kihúzták a Forma 1 halálának egyik okozóját: a boxtaktikázást. Mostantól nincs az, hogy kevesebbet tankolunk, hogy gyorsabbak legyünk az elején, aztán... nincs. Pont. Szóval ez így jó... LENNE, ha ezzel nem hoztak volna be olyan problémákat, amik összességében csak még tovább rontottak a helyzeten. Az még a kisebbik gond, hogy ezáltal az eddig nem különösebben létkérdés fogyasztás központi témává vált, hisz súlyos (tíz) kilók is lehetnek az autók között a rajtnál, amit nem lehet sem a pilóták képességeivel, sem a pokolba kívánt boxtaktikával kompenzálni. De ez még hagyján. Megérdemlik a nagyfogyasztásúak, kellett nekik olyan motort építeni. Az igazán nagy gáz az, ami rögtön a szezonnyitón is felmerült, hogy a nehéz autók zabálják a gumit, így a verseny elejét mindenki igyekszik egyszerűen letudni előzés nélkül, hisz két-három tempósabb kör úgy felzabálja a gumikat, hogy öröm nézni. Egyszerűen a nehéz autókkal ellehetetlenítették az előzést, ami eddig sem volt könnyű, mostanra viszont azonos tudású autók között komplett Mission Impossible. De az okosok az FIA-nál ugye tudják mit csinálnak...

Persze korai lenne a vasárnapi nagydíj alapján meszemenő következtetéseket levonni, de azért lássuk be, a fent vázolt problémák kevésbé tűnnek orvosolhatónak, mint egyik vagy másik élcsapat fél másodperces lemaradása a többiekhez képest. Hiába van sok VB esélyes és hiába lehet előre borítékolni, hogy idén akár 7-8 futamgyőztes pilóta is lehet, ha maguk a versenyek a méla unalom tengerébe fulladnak. A Forma 1 a pénzről szól, a pénz pedig a győzteshez száll, de vajon mennyi lesz az a pénz, ha az emberek teszem azt háromlábú tücskök ugróversenyét fogják nézni helyette, mert az is több izgalmat nyújt majd?
Share/Bookmark

1 megjegyzés:

vkhir írta...

Hát nem tudom... én, aki évekig nagy Forma-1 rajongó voltam, ki nem hagytam volna egyetlen futamot sem, most még arra is képtelen voltam magam rászánni, hogy leüljek a TV elé és végignézzem a futamot. Csak fél szemmel követtem, de még így is rém unalmasnak tűnt. Igaz, már a tavalyi év sem jelentett sokat nekem. Nagyon ellaposodott az utóbbi időben a Forma-1 és már kedvenceket sem tudok magamnak találni:( Nem tudom, részemről változik-e majd valami pozitív irányba ez az érzés.

Megjegyzés küldése