2010. március 29., hétfő

Az idei év első Forma-1-es versenye

Nem-nem-nem! Csak azért sem fogok hurráoptimista módon a Forma-1 feltámadásáról beszélni a tegnapi futam után, mint tették azt oly sokan. Való igaz, a tegnapi nagydíj úgy nagyjából az elmúlt három legizgalmasabb futama volt (a két évvel ezelőtt szezonzáró utolsó két kanyarja izgalmas volt, de azt leszámítva a futam többi részét tekintve nem verte ezt a tegnapit) de ezt megint csak az esőnek köszönhettük. Ha majd száraz pályán láthatunk ilyen fantasztikus produkciókat, hajlandó leszek csatlakozni az új szabályokat éljenző tömeghez. Ja és tudom, hogy volt már egy nagydíj idén, nem ez volt az első, de azt a futamot én nem vagyok hajlandó versenyként elismerni.

De addig is, milyen volt a tegnapi futam? Frenetikus. Végre láthattunk test-test elleni küzdelmeket, hihetetlenül végrehajtott előzéseket, egyszerűen az ember az ilyenekért nézi a Forma-1-et. A versenyt a futam elején merészet (és akkor külső szemlélőként látszólag rettenetesen nagy hülyeséget) húzó Jenson Button nyerte, aki elsőként ment ki száraz pályára alkalmas gumikért és így másodperceket hozott a többieken, ami végül a győzelméhez vezetett. Ehhez szüksége volt azért persze egyéb körülményekre is amibe beletartozott például, hogy az elbénázott rajtot követően még az első kanyart is sikerült elrontania, aminek a következményei Fernando Alonso-t és Michael Schumacher-t sújtották. Az angol világbajnok eltalált a ferraris hátsó kerekét és nekiforgatta a hétszeres VB győztes németnek. Persze még ez is kevés lett volna a sikerhez, csakhogy Sebastian Vettel-t idén már másodszor hagyta cserben az autója egy biztosan megnyert futam során, ezúttal a fék mondta be az unalmast, így a német a befutót már csak a boxutcából nézhette. Ahhoz képest, hogy két futam után a Red Bull tűnik a leggyorsabbak, igen nagy ponthátrányban vannak a Ferrari-hoz képest. A rajt nagy nyertese egyébként Robert Kubica volt, aki Renault-jával négy helyet jött előre, ami aztán a kieséseknek köszönhetően egy második helyet eredményezett neki. Persze azért számára nem volt ám ennyire egyszerű a dolog, hisz egyedüliként ő volt képes éles versenykörülmények között megálljt parancsolni Lewis Hamilton-nak, aki gyakorlatilag odáig bárkit megevett reggelire aki előtte autózott. A dobogón állók közül egyébként leginkább Kubica érdemelte ki a helyét, hisz sokat küzdött és mindig nyertesen került ki a harcokból. A harmadik helyen olyasvalaki végzett, aki ezen a versenyen kis túlzással pontszerzést sem érdemelt volna. Felipe Massa valami rémesen sokat hibázott, ha nincs az a fantasztikusan jól elkapott rajtja, ahol állva hagyott mindenkit, akkor az előbbi mondatba a "kis túlzással" kitétel bele sem került volna. Ha Hamilton-ról azt írtam, hogy bárkit megelőzött aki előtte ment, akkor Massa-ról elmondhatom ennek ellenkezőjét. A futam nagy részében feltartotta a mögötte autózókat, akik ezt rendszerint az ő megelőzésével hálálták meg. Csúszkált össze-vissza, voltak kanyarok amiket egymás után vagy öt körben képes volt elrontani. Egyetlen szerencséje, hogy a verseny végén csapattársa Fernando Alonso ment mögötte, hisz a spanyol vele nem lehetett olyan agresszív, mint volt másokkal mikor az utolsó helyről végig mászta a mezőnyt. Bizony Alonso utolsóból lett majdnem első, hisz az első kanyart követően a mezőny végéről indulhatott, és eséllyel támadhatta volna Kubica-t, vagy esetleg talán még a győztes Button-t is, csakhogy Massa nem igazán akarta elengedni, ő pedig nem kívánt belemenni egy olyan előzésbe aminek könnyedén Ferrari 0 pont lehetett volna a végeredménye. Csapatszempontból ez biztos nem volt túl jó döntés így. Alonso a negyedik helyen autózva egyébként Hamilton-tól is megmentette Massa-t, hisz nagyszerűen verte vissza az angol fiú támadásait, ez pedig a tegnapi Massa-nak egészen biztosan nem sikerült volna. Az ötödik helyen Nico Rosberg futott be elsősorban a verseny során kétszer is rettenetes nagyot butáskodó hazai pályán versenyző Mark Webber-nek köszönhetően, aki néhány körrel a leintés előtt hátulról belerongyolt az Alonso megelőzésén munkálkodó Hamilton-ba. A 2008-as év angol világbajnoka a Webber-i attrakció ellenére is befutott a hatodik helyen, mögötte a viszonylag csendes futamot teljesítő Vitantonio Liuzzi és Rubens Barichello ért be. Webber az orrkúpjának két körrel a leintés vége előtti cseréje ellenére is képes volt pontot szerezni, a kilencedik helyen zárt. A tizedik, utolsó még pontszerző helyen Michael Schumacher futott be, akivel a Forma-1 abszolút kezdői járatták a bolondjukat hosszú körökön át, Jaime Alguersauri-n például csak a katalán fiú hibája miatt tudott átmászni, odáig a Torro Rosso versenyzője hosszú körökön keresztül komplett bolondot csinált belőle, és nem egy támadási kísérletet visszavert.

A verseny utáni nagy kérdések a következők:

  • miért nem állítják vissza a 107%-os szabályt? Az új istállók annyira lassúak, hogy a többiek rendes versenykörülmények között 15-20 körönként körözik le őket, így pedig gyakran rettenetesen veszélyes szituációt teremtenek a pályán. Szegény versenyzőik nem is látják a mögöttük érkező gyorsabb autókat, aztán fél körrel később már állhatnak is félre elengedni azokat. Tegnap a cseppet sem ügyetlen Kovalainen még a közvetlenül előtte autózó De La Rosa-tól is kört kapott, Chandhok pedig a Hispania-val 4 kör hátrányban fejezte be a versenyt.

  • meddig tart majd ki a Schumacher fanok lelkesedése? Két verseny után persze korai lenne nagy következtetéseket levonni, de attól még tény, hogy a németek hétszeres világbajnoka eddig sokat nem tett hozzá sem a tavalyi VB győztes autó teljesítményéhez, sem úgy általában a versenyekhez. Ami engem illet én nem is vártam mást. Tudom, hogy a rajongóival ellentétben Schumi sem vár el nagy sikereket magától az idén, de én még azt is kétségbe vonom, hogy így negyven fölött ki fogja tölteni azt a három éves szerződését. Világbajnok már biztosan nem lesz, szerintem még Rosberg előtt sem tud majd végezni az év végén.

  • mikor rúgják már ki az RTL Klub-ról a Forma-1-hez vajmi kevéssé konyító Wéber-Czollner duót (Palik sem sokkal jobb ám...)? Tegnap körökön keresztül beszéltek arról, hogy Hamilton mekkorát esett vissza a rajtnál, miközben két kanyar után a hetedik helyen ment a tizenegyedikről indulva! És tették ezt még akkor is, mikor végig Hamilton kamerájából láthattuk a rajtot. Egyikük sem vette észre, hogy baromságokat beszélnek, egyikük sem mondta, hogy bocsi, ezt elnéztük... Nem. De mást képesek elnézni. Például az időmérőn első szakaszában rendszeresen összekeverték valamelyik Hispania-t vagy Virgin-t (nem tudom már melyiket) Schumacher-rel. Magyarázták, hogy a német milyen rossz helyen eresztett el valakit, miközben látszott a képernyőn hogy száz méterrel mögötte volt a csetepaté. És ez most még csak a két legdurvább baromsága a duónak. Nem értem, hogy mit keresnek a kommentátor állásban olyan emberek akik képtelenek figyelemmel kísérni a futam zajlását és mást sem tudnak csak össze-vissza baromságokat beszélni.


Végezetül lássuk a rajtot, ami tényleg izgalmasra sikeredett:







Share/Bookmark

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése