2009. július 1., szerda

Képlet (Knowing)

Megérkezett hazánkba is az új Nic Cage film, amelyben végre ismét beigazolódhat, hogy sokak kedvenc színésze képes még normális alkotásban is feltűnni a Nemzet aranyán kívül is. Mostanság csak amolyan egyszer nézhető filmekben láthattuk és szinte már kezdett természetessé válni, hogy az ember nem rohan a moziba, ha kijön tőle valami új. A Képlet azonban végre megtöri ezt a sort és bár távolról sem olyan ferge... most figyeljetek... teges, mint pl a Szikla volt, de mindenképp az idei év legjobb alkotásai közé kívánkozik.

knowing_ver3

Azt már rögtön az elejénszögezzük le, hogy bár a Sziklát emlegettem a felvezetőben, a Képletet nem azzal kell összemérni, hisz nem akciófilm. Ha hasonlítgatnom kellene valamihez, akkor azt hiszem mindenképp Shayamalan alkotásaihoz tenném, megspékelve azzal, hogy itt akad egy-két nyilván igen nagy költségvetést felemésztő hihetetlenül látványos és bizony kicsit talán félelmetes jelenet. Bár a film leginkább thrillernek nevezhető, fantasztikus elemekkel megspékelve, azért a katasztrófák megvalósítása olyan szinten van, hogy látványmozinak is lazán elmenne. De még egyszer hangsúlyozom, ez nem akció film. A film alaphangulatát egyértelműen Nic Cage és fiának családi drámája adja meg, így vidám, vagy szórakoztató pillanatokra ne is nagyon számítsunk. Az egész filmet belepi egy egyfajta depresszió, amivel tökéletesen visszakapjuk a szereplők sötét lelkivilágát. Ha már a szereplők: a karakterek nagyszerűen vannak megírva és a színészi játékra sem lehet semmi panasz. Nekem egyedül a főszereplő hölgy személyével volt gondom, mégpedig az, hogy a vészhelyzetekben rettenetesen irritálóan sikoltozott és hihetetlenül idióta módjára viselkedett.

A film alapötlete egyébként annyi, hogy 59-ben egy időkapszulában elássák néhány kisiskolás rajzait, de a rajzok között van egy lap is, amit egy kislány teleírt számokkal. 2009-ben a felesége elvesztését gyászoló Nic Cage fia azok között van, akik megkapják az 50 éve elásott rajzokat. Persze a főhös gyerek a kislány teleírt lapját kapja meg, amiről az apja hamar rájön, hogy az elmúlt 50 év tragédiái vannak ott felsorolva dátum és áldozatok száma szerint. A lapnak szinte már a végére értek, alig pár dátum van hátra, így az egyszerű egyetemi prof (Cage) megindul, hogy tegyen valamit a katasztrófák megakadályozásáért.

Az egyetlen igazi hiányosság számomra ebben a filmben, hogy szerintem nem jó irányba vitték el a hangsúlyokat. Nagyjából a háromnegyedéig azt mondtam volna, hogy ez egy szuper film, de sajnos a nagy rejtéllyel nem vagyok megelégedve. Valahogy úgy éreztem magam, mint annak idején a Gömb megtekintése után, ahol nagyszerű volt az alapötlet, csak a film során valahol valami félre siklott. De mindezek ellenére is úgy vélem, hogy a Képlet egy nagyszerű film, amit kiválóan sikerült összerakniuk a készítőknek. Én mindenkinek jó szívvel ajánlom, Shayamalan rajongóknak pedig egyenesen kötelező.

A tovább után azért spoilerezek egy kicsit.

Szóval nekem az egyedüli problémám sajnos épp a nagy rejtély volt, ami fölöslegessé tette a film többi részét. Gyakorlatilag mire a film végére értünk semmi jelentősége nem volt a talált listának, hisz Cage fiát így is, úgy is elvitték volna a marslakók, a katasztrófák mindenképp bekövetkeztek volna, meg különben is, szinte a teljes emberiség kihal, akkor mit számít az a két nap plussz, vagy mínusz. Oké, értem én, hogy a repülő és a metró is a Nap miatt volt, tehát a világvége előfutárának tekinthető, de a lista akkor is értelmét vesztette, hisz ha nincs, akkor sem történt volna semmisem másképp. Én a magam részéről jobban örültem volna egy misztikus megoldásnak, mint ennek a SciFi-snek. Oké értem én, hogy nem akartak még ennél is drasztikusab befejezést, de ami engem illet jobb lett volna, ha nincsenek UFÓ-k és a teljes emberiség kipusztul. Vagy valami más lett volna a végső tragédia. De bárhogy is, az UFÓ-kat ki kellett volna hagyni a dologból, mert ezzel sokat romboltak a film misztikumán. Ha nem ilyen lett volna a vége, azt mondanám, hogy a Terminátor és a Star Trek mellett számomra eddig ez az idei év nagy durranása, így azonban csak egy nagyszerű film, ami bár tényleg jó, mégsem volt képes kiteljesíteni az alapötletben rejlő teljes potenciált.
Share/Bookmark

5 megjegyzés:

Spawn írta...

Na végre! Már kezdtem azt hinni, hogy ez a film csak nekem tetszett. :) Erről írtam kritikát a júniusi FilmMagazinban, és 70%-ra értékeltem, de gyakorlatilag mindehol csak fikázásba futottam.

Amúgy a film végét szerintem többféleképpen is lehet értelmezni.
Mindenesetre Alex Proyas a Dark City után most sem hazudtolta meg magát :)

Kicsit OFF, de A Szikla nekem az egyik kedvenc filmem :)

Giggsy írta...

A 70%-ot nagyjából reálisnak érzem.
Nekem amúgy nem a film végének értelmezésével volt bajom, hanem

SPOILER!!!
azzal, hogy egy misztikus filmből Sci-Fi-t csináltak és az én olvasatomban értelmetlenné tették az egész lista témát.
SPOILER VÉGE!!!

De ezzel együtt nekem nagyon tetszett. Más mint a Dark City volt, de ez nem baj, mutatja, hogy Proyas több stílusban is képes jót alkotni.

Ylorian írta...

Én biztos vagyok benne, hogy megnézem. Nekem nagyon megtetszett az ajánlójával. Cage filmjeit, pedig nagyon szeretem.

Spawn írta...

Cage-nek általában jó filmjei vannak, azonban az utóbbi időszakban sikerült neki egy-két...khm...hogy finoman fogalmazzak kevésbé jó filmet összehoznia.

vkhir írta...

Nicolas Cage tekintetében abszolút elfogult vagyok, lévén egyike a kedvenc színészeimnek. A film tetszett, a nagyon-t azért nem tudom az elejére tenni, amit Giggsy is megírt - a végére semmi jelentősége nem maradt a főszálnak. Viszont látványos volt, az apa-fia végejelenet könnycsordító és mindenképp megér egy kis kikapcsolódást a megtekintése.
Na igen, a Sziklát máig sem tudta semmi überelni nálam:) Nem vagyok az az "egy filmet százszor megnézek" típus, azt mégis láttam legalább 10-szer, de inkább többször:)

Megjegyzés küldése